Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Inwestycje kolejowe w Łódzkiem przyspieszają rozwój regionu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
01-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

W mijającym roku PKP PLK zrealizowały szereg inwestycji, które znacząco poprawiły komfort podróżowania oraz efektywność ruchu pociągów. Mieszkańcy województwa zyskali lepszy dostęp do kolei z nowych przystanków m.in. w aglomeracji łódzkiej oraz na trasach z Łodzi do Łowicza. Od 15 grudnia wracają bezpośrednie pociągi Łodzi przez Zduńską Wolę do Częstochowy. Zwiększa się bezpieczeństwo podróży i możliwości przewozów towarowych. Budowa tunelu średnicowego dodatkowo poprawi możliwości komunikacyjne oraz skróci czas przejazdu przez Łódź.

Inwestycje realizowane przez PKP PLK ze środków krajowych i unijnych przybliżają nas do nowoczesnej sieci kolejowej w województwie łódzkim. Coraz lepszy dostęp do pociągów zapewniają nowe przystanki nie tylko w Łodzi, ale również w mniejszych miejscowościach m. in. na trasie ze stolicy regionu do Łowicza i Częstochowy. Komfortowe perony oraz prace na liniach kolejowych otwierają przewoźnikom nowe perspektywy przywrócenia połączeń pasażerskich po długoletniej przerwie m. in. na trasie Łódź – Zduńska Wola – Częstochowa. Jednocześnie zwiększane jest bezpieczeństwo podróży, w tym na styku ruchu kolejowego i drogowego poprzez budowę skrzyżowań bezkolizyjnych, a firmom towarowym zapewniany jest sprawniejszy transport towarów do ważnych terminali przeładunkowych m. in. na łódzkim Olechowie.

W 2024 roku zwiększono dostępność do kolei w regionie. W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” powstały nowe przystanki: Łódź Zarzew na linii łączącej osiedla Widzew i Chojny oraz Stare Grudze i Głowno Północne na trasie Łódź – Łowicz. Z tego samego programu zmodernizowano 10 przystanków na trasie z Łodzi do Częstochowy przez Zduńską Wolę, z czego 5 w województwie łódzkim: Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Dubidze, Dubidze-Kolonia i Biała Szlachecka.

Od 15 grudnia podróżni skorzystają z 7 odnowionych przystanków i stacji: Zduńska Wola Karsznice Południowe, Kozuby, Siedlce Łaskie, Chociw Łaski, Rusiec Łódzki, Huta, Chorzew Siemkowice, gdzie wybudowano nowe, wyższe perony wyspowe oraz jednokrawędziowe. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się na stacjach Chociw Łaski i Kozuby, powstały kładki nad torami wraz z windami. Oczekiwany standard podróży zapewniają wiaty, ławki, oświetlenie i nagłośnienie.

W Łodzi postępują prace przy najważniejszej inwestycji kolejowej w Polsce, czyli budowie podziemnej trasy średnicowej, która połączy najnowocześniejszy w kraju Dworzec Fabryczny ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Pod koniec listopada zakończył się etap drążenia jednotorowych tuneli. Budowa głównego tunelu dwutorowego przekroczyła półmetek. Mieszkańcy i podróżni po zakończeniu inwestycji będą mieli do dyspozycji trzy nowe przystanki: Śródmieście, Polesie i Koziny, które ułatwią podróżowanie wszystkim pasażerom w aglomeracji i województwie. Przystanki będą miały wszelkie udogodnienia, w tym windy i schody ruchome. Tunel, integrując łódzką sieć kolejową, ułatwi codzienne dojazdy do pracy, szkoły, na zakupy czy w celach rekreacyjnych. Inwestycja ma ogromne znaczenie także w skali krajowej. Poprawi połączenia m. in. między Łodzią, Warszawą a Wrocławiem.

PKP PLK przygotowują także powrót pociągów do Bełchatowa oraz połączenie Wielunia z Łodzią. Obie inwestycje znajdują się na etapie opracowania dokumentacji, niezbędnej do przeprowadzenia prac budowlanych z „Rządowego programu uzupełniania lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej Kolej Plus do 2029 r.”. Trasa do Bełchatowa zostanie zmodernizowana i zelektryfikowana. Dodatkowo wybudowany zostanie ok. 7 km odcinek między Zarzeczem a Bogumiłowem. Mieszkańcy zyskają dostęp do kolei dzięki odbudowie dwóch przystanków i budowie 5 nowych przystanków. Równolegle szykowana jest dokumentacja dla nowej linii kolejowej do Wielunia. Dzięki budowie trasy, która połączy linie kolejowe 131 (Chorzew Siemkowice) i 181 (Wieluń), mieszkańcy południowej części województwa łódzkiego zyskają szybkie i dogodne połączenie kolejowe z Łodzią. Szacuje się, że po budowie nowej linii czas przejazdu z Wielunia do stolicy województwa wyniesie około 1 h 39 min.

Priorytetem w ruchu kolejowym pozostaje dla PKP PLK bezpieczeństwo. Bezkolizyjne skrzyżowania, jak tunele i wiadukty, usprawniają przejazdy pociągów oraz poprawiają lokalną komunikację. W tym roku oddano do użytku tunel drogowy w Andrespolu. To drugi bezkolizyjny przejazd pod torami między Łodzią a Koluszkami obok bliźniaczo podobnego obiektu w Gałkowie, oddanego pod koniec ubiegłego roku. Zastąpienie przejazdu w poziomie szyn pozwala kierowcom wygodnie pokonywać tory bardzo istotnej linii Łódź – Warszawa oraz oszczędzić czas, który przeznaczali na oczekiwanie przed zamkniętymi rogatkami.

Ważnym efektem kolejowych inwestycji jest także poprawa warunków do przewozów towarów. Jeszcze w tym roku zostanie zakończony remont odcinka Łódź Widzew – Łódź Olechów, który usprawni transport ładunków koleją do jednego z najważniejszych w Polsce terminali towarowych w Łodzi Olechowie. Efektem prac będzie wzrost prędkości pociągów z 60 km/h do 80 km/h. Czas przejazdu skróci się o kilka minut. Prace przełożą się również na lepszą realizację przewozów towarowych w całym Łódzkim Węźle Kolejowym.

W kolejnych latach PLK będą kontynuować wielki proces inwestycyjny na kolei, który obejmie m. in. łódzkie odcinki jednej z najstarszych linii kolejowych w Polsce, tzw. „Wiedenki” łączącej Warszawę z Katowicami, oraz ważny fragment magistrali towarowej Śląsk – Bałtyk na północ od Zduńskiej Woli Karsznic. Efektem będzie dalszy rozwój infrastruktury, co przełoży się na kolejne szybsze i bezpieczniejsze podróże, lepszą ofertę przewozową oraz większa dostępność kolei.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników

Biznes

PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

Zintegrowana Sieć Kolejowa. Nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce

Infrastruktura

CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami

Prawo i polityka

CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami

Roman Czubiński 18 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników

Biznes

PKP Intercity: Miliardy dla polskich firm i pracowników

Łukasz Malinowski 20 grudnia 2024

Zintegrowana Sieć Kolejowa. Nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce

Infrastruktura

CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami

Prawo i polityka

CPK i PKP PLK: Chcemy partnerstwa z wykonawcami

Roman Czubiński 18 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5